Den Haag HS - Coll Spaarnestad
Den Haag HS – Coll Spaarnestad

Het oudste station van Den Haag is Station Hollands Spoor (Den Haag HS). De naam van Station Den Haag HS is afkomstig van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). In tegenstelling tot het tweede hoofdstation van Den Haag, Den Haag Centraal (Den Haag CS) is Den Haag geen kopstation. De treinen vanuit Rotterdam en naar Rotterdam Stoppen er.

Het eerste station werd geopend in 1843 op het moment dat de HIJSM lijn van Amsterdam naar Leiden werd doorgetrokken. Al in 1847 werd de lijn verlengd naar Rotterdam DP.  De wijk om het station is ook genaamd de Stationsbuurt. Deze naam heeft de wijk te danken aan het station. Toch is de naam van het station Den Haag Hollands Spoor niet gekoppeld aan de spoorlijn of de voormalige spoorwegonderneming.

De Nederlandse Rhijnspoorweg Maatschappij opende in 1870 het station Den Haag Rhijnspoor echter werd dit een kopstation en kwam aan de toenmalige andere kant van het centrum te liggen.

Hierdoor ontstonden er in Den Haag twee hoofdstations, Stations nl. Hollands Spoor en Rhijnspoor ( later werd het Den Haag SS en nu Den Haag CS). Tot de dienstregelin 2009 stopten van de treinen tussen Rotterdam en Amsterdam alleen de nachttreinen op Den Haag CS.  Maar na 2009 stopten ook deze weer op Den Haag Hollands Spoor en niet meer op Den Haag CS.

Oorspronkelijk werd het Station Den Haag HS buiten de bebouwde kom aangelegd op het grondgebied van Rijswijk, dit werd enige jaren later Haags grondgebied.

Het stationsgebouw uit 1843 door een nog steeds in gebruik zijnde in 1891 vervangen door een ontwerp van de architect D. Margadant. Daarbij werd ook het spoor op een verhoogt traject kwam te liggen.

Koninklijke Wachtkamer

In 1893 kreeg het station ook een Koninklijke Wachtkamer met een schitterende entourage. Welke momenteel niet meer in gebruik is. De wachtkamer heeft links na de Hoofdingang en eigen ingang en is een typische 19e-eeuwse wachtkamer.

De feestelijke opening van de Koninklijke Wachtkamer werd  op 05-10-1893 verricht door prinses Wilhelmina en koningin-regents Emma welke de Koninklijke Wachtkamer een ‘sieraad voor de residentie’ noemde. De wachtkamer is door haar uitbundige decoraties en haar historische inrichting een uniek voorbeeld van het cultureel erfgoed van de Nederlandse Spoorwegen (NS).

 

De elektrificatie

1907 kwam aan de noordzijde een uitbreiding tot stand voor de treinen van de in 1908 geopende Hofpleinlijn naar Rotterdam Hofplein en Scheveningen. In 1975 werd het eindpunt van deze lijn verplaatst naar het nieuwe Centraal Station.

de voormalige Hofpleintrein. op station Holland Spoor. Nederland, Den Haag, 19 juni 1932 - foto J.J.B. Vellekoop
de voormalige Hofpleintrein. op station Holland Spoor. Nederland, Den Haag, 19 juni 1932 – foto J.J.B. Vellekoop

Vanaf 1907 kwamen er elektrische treinen op Station Den Haag HS, de ZHESM startte haar dienst Rotterdam Hofplein – Den Haag – Scheveningen. De oude lijn tussen Leiden en Rotterdam werd in 1927 werd in 1927 geëlektrificeerd.

De brand

Vlak na de restauratie stichtte een inbreker stichtte in de nacht van 14-15 oktober brand in de stationsrestauratie. De brand nam flinke vormen aan en verwoeste het perrongebouw en een deel van de perronkap. Er werd besloten om het station in de historische staat te herstellen. De gevels konden, aan de hand van bouwtekeningen, weer in oude staat worden hersteld. Zelfs de zandstenen reliëfs konden worden gereconstrueerd. Architect J. Bak ontdekte namelijk dat dezelfde zandsteengroeve die de originele ornamenten leverde nog steeds bestond!

De constructie werd wel aangepast. Dit werd gedaan om de perronkappen beter te ondersteunen. In het najaar van 1991 kon het herbouwde perrongebouw weer worden opgeleverd.

In 2010 heeft een grondige renovatie van het monumentale perrongebouw plaatsgevonden.

De fotocollectie