De 8825 - rond 1956 op depot Feijenoord - Foto H. Lijn - Coll. R. Statius Muller
De 8825 – rond 1956 op depot Feijenoord – Foto H. Lijn – Coll. R. Statius Muller

Tijdens de bevrijding van Europa kwamen er circa 324 locomotieven van de in Engeland gebouwde type Hunslet Austerity 0-6-0ST naar Europa getransporteerd. Deze zadeltanklocomotieven werden gebruikt in de strijd tegen het Duitse Leger door het Britse War Department.

Na de Tweede wereldoorlog

De Nederlandse Spoorwegen nam na het vertrek 31 machines over. Kort na deze overname werden er vier locomotieven doorverkocht aan de Staatsmijnen in Limburg. De overgebleven 27 locomotieven werden tot 1957 gebruikt in de rangeerdienst onder de nummers 8801-8827.

In dienst bij de Nederlandse Spoorwegen

De locomotieven oogden eigenlijk totaal niet als de NS-machines dit door hun zadeltank. Het waren geliefde machines voor zowel de meester als  de stoker, en ze kregen de naam ook dat ze geen trein lieten staan. De meeste locomotieven waren wel te vinden rond Depot Feijenoord te Rotterdam. Het samenstellen van zware goederentreinen of het uithalen van zware goederentreinen was geen probleem. Het kwam waarschijnlijk ook doordat de machines sterker waren dan de locomotieven van de serie 8700 en de 9500 van de NS. Ze waren ook sterker dan de serie 500 diesellocomotieven.

Na de NS-tijd en afvoer

De mijn Laura en Julia kocht een aantal locomotieven namelijk 8811 en 8826 in 1953, 8812 in 1954, 8807 en 8815 in 1957.  De 8817 werd verkocht aan de Verenigde Coöperatieve Suikerfabrieken in Roosendaal. Er zijn ook een aantal machines bij de Hoogovens terecht gekomen. Nadat gebleken was dat er geen belangstelling meer was voor de overige locomotieven werden de overige machines in 1955 afgevoerd en gesloopt. De locomotieven van de Staatsmijnen werden al in 1960-1961 afgevoerd en gesloopt

De Staatsmijnen hadden ook locomotieven van die gelijk waren aan de Serie 8800. Maar deze waren direct van het het Britse War Department overgenomen.

Het einde van de locomotieven van de Laura en Julia Mijn eindigde in 1974 doordat de mijnen moesten sluiten.

 

De overlevenden

De Stoom Stichting Nederland kocht in 1981 de toenmalige NS 8811 welke in 13-03-2012 volledig bedrijfsvaardig werd gepresenteerd.

De voormalige 8826 werd in 1975 aangekocht door de metaalhandel Raak in Tilburg. De 8826 werd tussen 1976 en 1981 in bruikleen gegeven aan de Stichting Tilburg Turnhout. De locomotief werd ingezet op de ritten tussen Tilburg en Baarle Nassau.  Echter moest de locomotief weer terzijde worden gesteld. In 1998 werd de locomotief aangekocht door de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (de ZLSM). Met het voornemen de locomotief weer inzetbaar te maken. Echter in 2017 is er nog geen aanstalten gemaakt en ligt de locomotief in onderdelen in de werkplaats.

Van de voormalige ketel van de 8812 welke stond op het frame van de NS 8815 is teruggekeerd naar Engeland.

Een fotocollectie