Eigenlijk wilde ik een artikel schrijven over dit station zonder de donkere kanten te behandelen. Maar zeker voor het station Rotterdam Maas is dat eigenlijk onmogelijk.

Van 1 december 1858 tot 4 oktober 1953 was Rotterdam Maas een station in Rotterdam op de plaats waar nu de Maasboulevard en het voormalige Tropicana zich bevinden.

Het station was een kopstation van de spoorlijn Utrecht – Rotterdam die tot 1890 werd geëxploiteerd door de NRS (Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij). Hierna werd een station van de Staatsspoorwegen (SS). In 1899 kwam er een verbinding om Rotterdam heen naar het station Rotterdam Delftsche Poort. Deze spoorlijn werd ook wel de Ceintuurbaan genoemd, deze lijn werd geëxploiteerd door de HSM (Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij).

Het station was belangrijk in de eerste wereldoorlog, toen op 1augustus 1914 de algehele mobilisatie werd afgekondigd kreeg het station, samen met het station Rotterdam Beurs en Rotterdam DP een zeer grote hoeveelheid opgeroepen militairen te verwerken.

Hoewel Nederland neutraal blijft worden zij toch naar de kazernes geroepen wat tenminste twee dagen en diverse extra militaire treinen vergt. Daarnaast komen er veel transporten met speciale goederen zoals voedsel, paarden en verpleegartikelen, compleet met de bijbehorende bataljons. Maar ook de weken daarop is het druk wanneer familie de gelegerde militairen mag bezoeken en zij omgekeerd ook zo nu en dan verlof krijgen. In verband met de mobilisatie rijden er op last van de autoriteiten ook aanzienlijk minder treinen, maar vanaf november wordt weer met een praktisch normale dienstregeling gereden.

De Tweede Wereldoorlog
Al op 29 september 1938 krijgt de NS te maken met oorlogstoestanden wanneer Engeland verlatende Duitsers in Hoek van Holland aankomen en met meerdere treinen oostwaarts moeten worden vervoerd en een maand later worden al verduisteringsoefeningen gehouden.
In de tweede helft van 1939 arriveren per trein de eerste grote groepen joodse vluchtelingen uit Oostenrijk (en later ook Duitsland) in ons land, al of niet op doorreis naar Engeland. Dan, direct na een voor-mobilisatie wordt op 38 augustus de grote mobilisatie afgekondigd. Net als 25 jaar daarvoor ontstaat op station Delftsche Poort en station Maas een enorme drukte.

Het burgertreinverkeer wordt, met uitzondering van de internationale treinen stilgelegd, maar de organisatie is goed voorbereid. Meer dan 500 militaire treinen gaan in Nederland op pad om ruim 140.000 militairen naar hun legerplaatsen te brengen. Op grond van de Spoorwegwet van 1873 zijn de spoorwegen nu gevorderd. Ook in Rotterdam komen spoorbruggen en trajecten onder bewaking te staan maar het burgerverkeer wordt weer langzaamaan hervat.
Er is weinig tijd en gelegenheid om uitgebreid bij het 100-jarig bestaan van de spoorwegen stil te staan.
De militaire drukte blijft bestaan. Op 19 april 1940 wordt de staat van beleg afgekondigd en op 7 mei worden alle militaire verloven ingetrokken. Nadat op 10 mei de eerste Duitsers in Rotterdam zijn gearriveerd en aanvankelijk lijkt de aanval te stuiten. De spoorbruggen vormen een belangrijk object in de strijd. Om half twaalf ’s avonds, de 12e mei, wordt het Maasstation gebombardeerd.

Een poging van de Mariniers om de Willemsbrug van springlading te voorzien om de opmars te kunnen stuiten mislukt.
Het is dinsdag 14 mei wanneer vooral het centrum van Rotterdam door een groot bombardement wordt verwoest. Na het Maasstation worden nu ook de stations Beurs, Hofplein en Delftsche Poort totaal vernield.

De 12de mei 1940 werd een zwarte dag voor het station. Twee dagen voor het beruchte bombardement op Rotterdam werd het station voor een groot gedeelte verwoest.  Het werd een zwarte periode voor het station, mede omdat kort daarop de spoorwegstaking begon. Hierna is het station toch weer met noodvoorzieningen tot 1953 gebruikt.

In 1953 werd de spoorlijn vanuit Utrecht namelijk verlegd. Vanaf dat moment liep het spoor via Nieuwerkerk aan de IJssel en Rotterdam Noord zodat de aansluiting met Rotterdam Centraal ontstond Het Station Rotterdam DP, later Rottedam Centraal lag ten hoogte van de oude Delfts Poort.