Dit artikel is vooral geschreven voor de mensen die meer informatie wilden over dit station.

Ik ga alleen in dit artikel in op het bovengrondse tijdperk voor 1973.

Station Rotterdam Beurs was de de eerste naam van het station, genoemd naar het nabijgelegen Beursgebouw. In 1877 werd het station geopend en was een onderdeel van het Luchtspoor.  Doordat het spoor dus een verhoogde ligging had had het stationsgebouw één verdieping meer dan dat gebruikelijk was. Hierdoor kwam de eerste verdieping op gelijke hoogte van het perron. Uniek was dat het station een overkapping kreeg  van smeedijzer in plaats van gietijzer.

Het stationsgebouw werd in 1945 totaal verwoest echter de stationsoverkapping werd wel gedeeltelijke behouden. Echter het beursgebouw was verwoest, en in 1941 gingen de handelaren naar het nieuwe beursgebouw aan de Coolsingel.  Hierdoor kreeg het station in 1945 de naam Rotterdam Blaak.   In 1952 werd er een nieuw stationsgebouw gebouwd. Het nieuw stationsgebouw of ook wel ontvangstgebouw genoemd was ontworpen door Sybolt van Ravesteyn en werd geopend in 1953. Toch was het stationsgebouw geen lang leven toebedeeld. Want in 1972 werd het weer gesloopt voor de aanleg van de metrolijn. De overkapping is langer meegegaan maar werd in 1993 ook gesloopt.